3. března pořádalo Ministerstvo financí online setkání, které mělo osvětlit nejzásadnější bod, který aktuálně brání k úspěšné aplikaci zákona o integračním sociálním podniku.
Webinář objasnil většinu dosavadních otázek týkajících se integračního fondu. Hlavní principy jeho tvorby, účelu a způsobu využití jsou následující (pro větší detail zároveň přikládáme prezentaci od MF):
Tvorba fondu: Integrační fond se vytváří v rámci pasiv ve výši 15 % vlastního kapitálu nebo 50 % čistého zisku, podle toho, která hodnota je vyšší. V prvním roce platí pro vlastní kapitálu sazba 5 %, ve druhém roce 10 %. Např. pokud ISP má vlastní jmění 1 mil. Kč a zároveň každý rok tvoří čistý zisk 0,5 mil. Kč, klíčovým faktorem pro tvorbu fondu bude zisk a integrační fond se bude každý rok navyšovat o 0,25 mil. Kč.
Vyhrazená aktiva: Po vytvoření fondu je nutné vyhradit aktiva ve stejné výši, určená na sociální integraci osob se specifickými potřebami.
Charakter aktiv: Tato aktiva jsou primárně stálá (např. nemovitosti), zatím však nelze zahrnout prostředky na “měkké” aktivity jako vzdělávání či psychosociální podporu. Dosud neexistuje ani seznam příkladů, co lze do těchto aktiv zahrnout. Pokud ISP nemá reálná aktiva na integraci, je nutné rezervovat odpovídající peněžní prostředky pro budoucí vytvoření těchto aktiv.
Spotřeba a doplňování aktiv: Aktiva jsou průběžně spotřebovávána (např. formou odpisů) a je nutné je průběžně doplňovat tak, aby dosahovala úrovně integračního fondu v rámci pasiv.
Evidence fondu: Evidence integračního fondu a příslušných aktiv může být vedena buď v účetnictví ISP, nebo jinou formou, která nemusí být přikládána k výroční zprávě či účetní závěrce; stačí ji předložit při případné kontrole.
Převod při ukončení činnosti: Při ukončení činnosti ISP nebo při odebrání statusu ISP je nutné integrační fond včetně příslušných aktiv převést na jiný ISP nebo na stát. Tímto krokem chce stát zajistit, aby benefity čerpané v rámci zákona o ISP zůstaly v systému.
Nejasnosti pro některé ISP: Toto opatření neřeší situaci ISP, které nebudou čerpat příspěvek na náklady nebo motivační příspěvek a chtějí se stát ISP z důvodu účasti v registru nebo kvůli budoucí účasti na veřejných zakázkách vyhrazených pro ISP.
Kontrola: Dodržování zákona o ISP, včetně integračního fondu, kontroluje MPSV.
Z výše uvedeného vyplývá, že registrace má smysl zejména pro ISP orientované na integraci osob se sociálním znevýhodněním (např. osoby po výkonu trestu, osoby bez domova), kde zákonem definované příspěvky mohou být finančním zdrojem a ospravedlní závazky spojené s integračním fondem.
Naopak ISP zaměstnávající osoby se zdravotním znevýhodněním, kterých je dnes většina, nebudou z těchto příspěvků dle zákona o ISP profitovat (využívají příspěvky na zaměstnávání OZP). Pravidla integračního fondu jsou pro ně v současné podobě nevýhodná. Zástupci ministerstva financí doporučili větším sociálním podnikům založit dceřiné společnosti, které by využily příspěvky pro ISP a zároveň by stávající podniky nebyly zatíženy pravidly integračního fondu. Toto řešení však nepovažujeme za optimální, protože by mohlo vést ke ztrátě historie a zkušeností, které jsou často podmínkou pro účast ve veřejných zakázkách.
Budeme tuto oblast nadále sledovat a využijeme další jednání s MPSV a případně i MF k návrhu úprav stávajících pravidel integračního fondu tak, aby umožnily registraci ISP pro většinu stávajících sociálních podniků.