Domů » ZPRÁVY » KLOUČEK: POČTY TRHŮ SP LETOS DEKLARACE VÝRAZNĚ NAVÝŠÍ

KLOUČEK: POČTY TRHŮ SP LETOS DEKLARACE VÝRAZNĚ NAVÝŠÍ

Rozhovor s Janem Kloučkem (socialní podnik Teamium), radním Deklarace odpovědného podnikání. Právě Honza Klouček má v Deklaraci na starosti obchodní podporu českých sociálních podniků a v rámci ní i organizaci populárních trhů SP.

✔️Co vás inspirovalo k myšlence pořádat trhy sociálního podnikání?

Jedním z hlavních cílů naší Deklarace je představit sociální podniky a jejich skvělé produkty nejen široké veřejnosti, ale i velkým firmám a státním institucím. A nejen to! Chceme vytvořit především prostor pro skvělé obchodní příležitosti pro sociální firmy.

✔️Které zastávky už váš seriál má za sebou?

Loňský rok jsme začali v Praze v centrále ČSOB a v Poslanecké sněmovně, potom jsme se dvakrát zastavili v sídle Ministerstva práce a sociálních věcí. V září jsme se účastnili akce Sněmovní open a na podzim ještě přidali zastávky na centrále ČSOB v Hradci Králové a v sídle O2 v Praze. Rok jsme pak zakončili vánočním trhem na Kavčích horách v České televizi. Musím říci, že všechny akce byly skvěle hodnoceny, jak od našich partnerů, tak od sociálních podniků, které se na nich prezentovaly.

✔️ V roce 2023 jste spustili také spolupráce s týmem RESPu (MPSV) a královéhradeckým institutem CIRI, jak je hodnotíte?

Věříme v sílu spolupráce. Proto jsme se s institucemi jako MPSV a CIRI dohodli a vytvořili jasný a čitelný brand – Trhy sociálních podniků. S ním ještě budeme pracovat. Díky společnému úsilí jsme dali dohromady databázi více než 60 zájemců z řad sociálních podniků v Česku a nabízíme jim účast na našich trzích tak, aby byla vždy pestrá nabídka vystavovatelů a co nejvyšší potenciál prodejů.

✔️ Co přináší trhy samotným sociálním firmám?

Když jsme stavěli Deklaraci, jasným cílem bylo vytvořit platformu, která vedle legislativní práce bude mít jasný dopad i na obchod sociálních podniků. Nechtěli jsme jen vytvořit další organizaci, která bude pouze zasedat a diskutovat. Chtěli jsme i reálný dopad pro podporu sociálních firem a to se nám myslím daří.

✔️ S jakými výstupy z Trhů pracujete?

Sociální podniky díky našim Trhům dosahují tržeb mezi 10-20 tisíci Kč na akci. Hodně záleží samozřejmě na vybavenosti stánku. Důležité jsou pro nás pak data. Po každém Trhu sbíráme zpětnou vazbu osobně a i formou dotazníků. Zjistili jsme, že zájem je zejména o gastroslužby a kvalitní řemeslné výrobky. Snažíme prezentovat sociální podnikání jako moderní, proto je pro nás důležitá vizuální podoba stánků nebo třeba i možnost bezhotovostních plateb.

✔️ Co v této oblasti plánujete v roce 2024?

Razantní navýšení počtu trhů. Plánujeme minimálně dvojnásobek, tedy přes 12 zastavení. Vše odstartuje dvoják, jak interně přezdíváme dvoudenním akcím, v centrále ČSOB a ve Sněmovně na přelomu února a března. Již nyní plánujeme jaro a už i podzim. Zastávky vedle Prahy plánujeme také v Hradci Králové či Brně. Moc se na další setkávání těšíme.

AKTUÁLNÍ TERMÍNY TRHŮ SP

27.2. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

28.2. centrála ČSOB v Praze

19.3. hlavní budova Ministerstva práce a sociálních věcí ČR

20.3. regionální centrála ČSOB v Hradci Králové

26.3. centrála O2 v Praze

15.5. Mendelova univerzita v Brně

Další termíny jsou již ve fázi příprav.

Jan Klouček, radní Deklarace odpovědného podnikání z.s.: